vrijdag 22 juli 2016

Over kriebelbeestjes en bijenlinten

Alles leuk en aardig
zo'n vakantie 
*klik
in exotische oorden
maar het brengt ook ongemakken mee.
Beestjes bijvoorbeeld.
De dag na mijn middag in het gras
had ik allemaal bultjes
op het lichaamsdeel 
waarmee ik in het gras had gezeten.
Ja.
Echt behoorlijk naar is dat.
Met name omdat 
je moet krabben waar het jukt
(het staat geschreven en gedrukt).
Dusssss.

Eerst dacht ik nog: een mug vannacht
maarja
da's dan toch wel vreemd
dat ie dan precies op die locatie....

Dus. 
Sloeg Lein aan het googelen.
Wat bleek:
oogstmijt
*klik*
Hm
die kende ik nog niet.
En ik heb toch al heel vaak in het gras gezeten. 
Sterker nog: 
Lein en Lin bouwden hele nesten
van gemaaid gras!
En nooit ergens last van.
Nou ja, zo leer je nog eens wat.
En jeuk! 
ook op mijn armen, benen...
overal verschenen bultjes.
Meteen nog 2x heet gedoucht 
(en dat met dat warme weer) 
en ontsmet
zodat de laatste mijt ook verdween. 

Gelukkig is het leed nu geleden
- vannacht kriebelde het nog erg
maar ik herinnerde me een strip in mijn nachtkastje
met antihistamines
van de laatste allergieaanval.
"Tegen overgevoeligheid" 
staat er op.
Nou, dat is geknipt voor Lein ;)
Het hielp wonderwel
goddank.

Misschien dat ik volgende keer
niet in het gras ga zitten.





Eigenlijk wilde ik het hebben
over andere kriebelbeestjes
Bijen.

De trap af, naar rechts en dan 3x struikelen 
en Lein ligt in het Bijenlint

waar ik al eerder over schreef
*klik*

Nou sta ik daar toevallig al 
met z'n heel velen



(heel veel (marjo)leinen... 
of je daar blij mee moet zijn weet ik niet hihi)

Maar dat bijenlint dus
Echt een heel gaaf initiatief :)
waar ik elke dag langskom
en elke dag blij van word.
Ik help met mijn balkon
met bij-vriendelijke bloemen.



Ook hommel-vriendelijk
kijk dan :)





Hij duikt er helemaal in :)

Insect-vriendelijk zijn 
valt niet mee als je ook katten hebt..


RIP
vlinder





Onlangs is er in het lint 
een nieuw mega-hotel geplaatst



nog niet heel druk bezocht
maar kijk bij (ghihi) 
de hotels die er al een paar jaar staan:






Het werkt! 

De solitaire bijen
*klik*
maken hier nestjes 
om eitjes in te leggen.

In het volgende blogje
laat ik zien wat er nu voor planten groeien/ bloeien
in het lint.



Dag! 


Lein






Geen opmerkingen:

Een reactie posten